Blog
X talk

Autor: Fujifilm

Fujifilm X-Talk s Bárou Mrázkovou

Zpět na články
Sdílej tento článek

Podcast je znovu napěchovaný informacemi a zabývá se širokou škálou témat. Z rozhovoru se dozvíte co je to mikrofilm, jak se dají fotograficky zpracovat například mediální výstupy o aktivitě teroristické skupiny, jakou roli může na výstavě hrát prázdný prostor mezi jednotlivými fotkami nebo proč je někdy nezbytné zabíjet své fotografické miláčky.

Bára Mrázková vystudovala fotografii na FAMU a fotografii používá jako prostředek pro umělecký výzkum. Co v jejím podání umělecký výzkum znamená, jakým způsobem ve své práci kombinuje fotografickou praxi s teorií, z jakého důvodu Báru zaujaly algoritmy ovlivňující internetové vyhledávání na základě obrazů nebo jakým způsobem jí digitální fotografie navedla zpět ke zkoumání přírody se dozvíte v nejnovějším díle Fujifilm podcastu X-Talk. 

Kdo je Bára Mrázková?

Bára Mrázková je umělkyně, která se ve své tvorbě soustředí na zkoumání hranic mezi realitou a fikcí, minulostí a současností, prostřednictvím fotografie a videa. Její dílo se pohybuje na pomezí dokumentárního vyprávění a umělecké interpretace, čímž otevírá dialog o povaze obrazové informace a jejího vnímání v digitálním věku.

V sérii „Americká noc“ z roku 2006 se Bára zaměřila na opuštěné vojenské prostory z doby studené války, které slouží jako připomínka rozděleného světa a bojišť.  Série nejen reflektuje minulé konflikty, ale také poukazuje na proměnu vnímání těchto míst v současné době.

Rozšířením tohoto tématu byl „Východní blok“, který se věnuje prozkoumávání postkomunistického prostoru východní Evropy. Mrázková a Láb zde zkoumají nejen historický a sociální kontext těchto míst, ale i hranice mezi dokumentární fotografií a fikcí, otevírajíce otázky o pravdě a reprezentaci.

V roce 2008 v sérii „Daily Mirror“ duo přehodnotilo podoby terorismu před globální antiteroristickou ofenzivou prostřednictvím přefocení novinových článků o bombových útocích.  Zpochybňuje se zde nejen historický narativ, ale i povaha informací v éře digitálních médií.

Projekt „Kill Your Darling“ z roku 2010 představuje introspektivní pohled na vlastní uměleckou praxi. S využitím videa, fototapet a fotografii, které se nevešly do předchozích sérií, umělkyně přehodnocuje vztah mezi jednotlivými obrazy a jejich expozicí, zpochybňující tak vlastní tvůrčí proces.

V díle z roku 2012, jehož název evokuje složitou strukturu, se Bára podívala na povahu vystavené fotografie a diváckého vnímání pomocí reflektoru a projektoru. Práce odráží vrstvení vizuálního vnímání a proces interpretace obrazů.

V nejnovějším projektu se zaměřila na fascinující interakci mezi světlem a technologií skrze tajně pořízenou fotografii laboratoře známé jako YellowBox v rámci Media Lab na MIT. Tato laboratoř, specializující se na vývoj mikro a nano elektromechanických a elektrochemických systémů, je pro svou potřebu filtrovat UV světlo, které by mohlo narušit efektivitu některých procesů, obarvena do žluté. Vizuálně stimulující prostor posloužil jako výchozí bod pro Báru k dalšímu průzkumu vizuálního vnímání. Pokračováním projektu jsou tři videa sestávající ze sekvencí statických obrazů, které byly vytvořeny algoritmickou analýzou různých vyhledávačů, konkrétně Googlu, Yandexu a Bingu. Tyto vyhledávače spojily vstupní snímek s řadou dalších obrazů na základě barvy, motivů, dat a metadat. Experimentální přístup umožňuje divákům sledovat, jak se původní scéna laboratoře s postavami v ochranných oblecích a žlutém světle transformuje do různých fotografií, postav, obleků, laboratoří a židlí. Proměna obrazů tak reflektuje proměnlivou povahu vizuální informace a její interpretace.

Fujifilm X-Talk je k poslechu na podcastových platformách: Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts.

Blog

NEWSLETTER

NEPROMEŠKEJTE ŽÁDNOU NOVINKU

Zadáním emailu potvrzujete souhlas s použitím údajů pro marketingové účely