Blog
Ambasadoři Recenze

Autor: Michal Krause

Rok focení wildlife s X-T5

Zpět na články
Sdílej tento článek

S technikou Fujifilm fotím osmým rokem a většinu času jsem byl věrný řadě X-T, v níž jsem nevynechal žádný model z jednociferné řady počínaje X-T1. Pochopitelně ani X-T5 tak nemohla být výjimkou, zvláště když u ní došlo k řadě významných změn. Zde jsou mé roční zkušenosti s jejím používáním při focení divoké přírody.

Úvodem

Než se vrhnu na konkrétní postřehy, je na místě vypořádat se s otázkou, proč vlastně fotím právě s řadou X-T. V roce 2015, kdy jsem si pořídil svůj první fotoaparát Fujifilm, šlo de facto o vlajkovou loď. Krátce na to se objevila X-Pro2, která přinesla podstatné inovace a proto jsem ji také chvíli používal, ale bylo jasné, že fotoaparát typu rangefinder cílí svou konstrukcí a ovládáním přeci jenom do trochu jiných žánrů. Řada X-H byla tou dobou ještě na rýsovacích prknech inženýrů, a tak pro mě byl návrat ihned po vydání X-T2 jasnou volbou.

Minimalistický fotoaparát si říká o minimalistické fotografie – alkoun malý (Fujifilm X-T5 + XF150-600mmF5.6-8 R LM OIS WR at 600 mm, f/8, 1/250 s, ISO 800)

Co bylo na počátku v podstatě jedinou možností, se velmi rychle změnilo v zamilovanost. Už několikrát jsem se vyznal z toho, že retro styl nepovažuji za designový výstřelek, ale za extrémně praktické řešení ovládání, které mě v podstatě nikdy neomezuje, a v některých situacích je naopak nejpraktičtější – například při ovládání fotoaparátu v rukavicích se s horními kruhovými ovladači manipuluje podstatně lépe než s ozubenými rollery nebo malými tlačítky.

Vyhovuje mi také kompaktnost a nízká váha těla, i když přiznávám, že s velkými teleobjektivy optimálnímu komfortu pomáhá přídavný grip MHG. Může se zdát nelogické zvětšovat malé tělo nástavcem, ale není to vůbec špatné řešení. Kromě lepšího úchopu s teleobjektivem získáte i možnost přímého uchycení na stativ standardu Arca Swiss bez dodatečné destičky a montáž je přitom snadná a rychlá, takže když beru foťák například na rodinný výlet, můžu ho zase snadno zmenšit. Zda grip přidat či nikoliv je subjektivní volba – já jsem se pro něj rozhodl až po přechodu na objektiv XF150-600mm.

A je tu samozřejmě i prostý, leč příjemný fakt, že řada X-T nabízí mezi nejvybavenějšími modely nejdostupnější cenu, aniž by jim přitom něco zásadního chybělo.

Fotil jsem za ty roky s modely řady X-T na pěti kontinentech v podmínkách arktické zimy, prašných stepí nebo vlhkých tropických pralesů a nikdy mě nezklamaly. Přiznávám ovšem, že model X-H2S, s nímž jsem též měl možnost fotografovat na výpravě do Ekvádoru, trochu rozkýval mojí prozatím neochvějnou věrnost a nahlodal mě, jestli nezraje čas na změnu. K této otázce se budu v následujícím textu tu a tam vracet, ale definitivní rozřešení zatím nečekejte 🙂


Piringa červenohnědá (Fujifilm X-T5 + XF150-600mmF5.6-8 R LM OIS WR at 600 mm, f/8, 1/250 s, ISO 1250)

Tělo (a ovládání)

X-T5 respektuje historii a vývoj své řady a není celkem důvod probírat se každým detailem jeho konstrukce. Kdo kdy fotil s některým z jeho předchůdců, ten nejspíš nebude ničím zásadním překvapen. Největší změnou je návrat k třísměrně výklopnému displeji, prvku, od kterého se odchýlila jen X-T4. Kdysi jsem v některé své dřívější recenzi napsal, že by bylo občas šikovné mít plně otočný displej, ale již mnohokrát jsem vzal tato svá slova zpět. Vím, že někteří z vás se mnou nebudou souhlasit, ale výklopný displej je bytelnější, nepřekáží si s popruhem a je také podstatně pohotovější. Například úhel pro focení nízko od země, který často potřebuji, lze zajistit jediným pohybem prstu, kdežto s otočným displejem jde o podstatně složitější manipulaci a s vyšším rizikem poškození. Jistě jsem si občas u X-T4 pochvaloval nějaký složitý úhel vyklopení, ale častěji jsem se bál, abych displej při všemožných eskapádách v podrostu mezi větvemi neulomil.


Tělo je samozřejmě utěsněné proti vlivu počasí, takže nebyl problém fotit kvesaly chocholaté v dešti (Fujifilm X-T5 + XF150-600mmF5.6-8 R LM OIS WR + 1.4x at 679 mm, f/10, 1/60 s, ISO 3200)

Zatímco navenek se pro mě tedy u X-T5 jinak nic zásadního neudálo, ovládání se vylepšilo dramaticky, a to hlavně rozšířením vlastních předvoleb (C1 až C7), které nyní mohou měnit nejen vzhled fotografie (pro JPEG), ale také valnou většinu dalších nastavení, jako jsou parametry automatického ostření, typ závěrky, chování automatického ISO a podobně. X-T5 samozřejmě nenabízí kvůli svému konceptu ovládání fyzický volič, kterým by se předvolby měnily, ale ten pohodlně zastoupí Q menu. A ještě pohotovější je možnost přiřadit přepnutí mezi aktuální předvolbou a C1 jakémukoliv tlačítku. Na C1 mám nastavení pro rychlé akce, takže když fotím poklidnější motiv a začne se dít něco dynamického, jsem od správného nastavení fotoaparátu vzdálen doslova jediný stisk tlačítka. Tady opravdu tvůrcům tleskám! Pokud bych si měl přát nějaké vylepšení, tak bych snad zvážil, jestli má usnutí fotoaparátu vrátit zpět původní nastavení a nebo zůstat v dočasně aktivované předvolbě C1 – ale upřímně, asi bych to někdy potřeboval ponechat a někdy vrátit, takže si nejsem jist, jestli to má optimální řešení.


Možnost rychlého přepnutí předvolby je darem pro pohotovou reakci na náhle se naskýtající situace, jako byla třeba tato letovka kormorána velkého (Fujifilm X-T5 + XF150-600mmF5.6-8 R LM OIS WR at 600 mm, f/8, 1/2000 s, ISO 1000)

Množství mechanických ovladačů samozřejmě některé možnosti nastavení pomocí předvoleb limituje. Příkladem budiž režim ostření (AF-S/AF-C/MF) a snímání (sériové focení, bracketing atd.), nebo video režim – protože se přepínají fyzickým voličem, nemohou být součástí předvolby (na rozdíl od X-H2 a X-H2S, u nichž jde o položky v menu bez vyhrazených mechanických prvků). U režimu AF to osobně nijak dramaticky nepociťuji, protože při ostření zadním tlačítkem potřeba přepínání mezi AF-S a AF-C víceméně odpadá, ale možnost zapnout předvolbou sekvenční focení by se mi hodila.

Díky chybějícímu fyzickému voliči předvoleb má ale X-T5 naopak i jednu výhodu: dovoluje vytvořit 7 předvoleb pro focení a 7 pro video, zatímco u řady X-H je jich k dispozici 7 pro obojí dohromady. Zdá se to být dost, ale pokud fotíte i točíte videa, není zase až takový problém využít je do posledního.

Celkově vzato jinak nemám nic zásadního, co bych X-T5 v kontextu této řady a jejího designu po stránce ovládání a konstrukce vytkl.


Alkoun malý (Fujifilm X-T5 + XF150-600mmF5.6-8 R LM OIS WR at 600 mm, f/8, 1/250 s, ISO 3200)

Srdce (a kvalita fotek)

Srdcem fotoaparátu je snímač, který od začátku přitáhl velkou pozornost – skok na 40 megapixelů je u APS-C odvážnou volbou. Možná se to nezdá být až tak velké číslo, dokud si jej ale nezasadíme do kontextu: hustota světlocitlivých buněk totiž odpovídá více než 90 megapixelům na full-frame snímači, čemuž se v současnosti, pokud vím, žádný jiný fotoaparát ani neblíží. To samozřejmě otevírá řadu otázek, počínaje schopností objektivů vykreslit takto jemné detaily a konče šumem při vysoké citlivosti ISO, protože menší pixely jednoduše vždy posbírají méně fotonů.

Ačkoliv existuje seznam objektivů, s nimiž vytěžíte ze 40megapixelového snímače maximální kvalitu, neznamená to, že byste museli zahodit ty ostatní. Jejich kresba může za novějšími modely při porovnání bok po boku trochu zaostávat, ale pořád je pravděpodobné, že i s nimi získáte více detailů, než když s 26megapixelovými snímači v X-H2S nebo starších modelech.


Listovnici červenookou jsem fotil s prastarým Fujinonem XF60mmF2.4, který nepatří do exkluzivního klubu objektivů doporučovaných pro 40megapixelové snímače, ale na výsledek si rozhodně nemohu stěžovat. Mimochodem, ostření na oči funguje u žab skvěle a hodně usnadňuje focení (Fujifilm X-T5 + XF60mmF2.4 R Macro, f/11, 1/250 s, ISO 400, blesk)

Odvážil bych se snad i říct, že kvalita kresby spíš utrpí chybami při focení než kvůli objektivu. Tím se totiž dostáváme k důležitému faktu: vysoké rozlišení snímače opravdu nic neodpouští. Pokud neudržíte fotoaparát stabilní, nebo zaostříte lehce nepřesně, nebo když se trochu vlní vzduch, to vše se při zobrazení 1:1 projeví citelně více než u nižšího rozlišení. Opět trocha kontextu: když si zobrazíte na typickém 27palcovém 2.5K monitoru fotografii z X-T5 ve 100% zvětšení, uvidíte výřez odpovídající zvětšenině s délkou delší strany více než 180 centimetrů! Vzpomeňte si, jakou největší fotku jste kdy tiskli a porovnejte si to 🙂

Pokud fotku vyfotíte technicky dobře, budete odměněni úchvatnými detaily a získáte samozřejmě více dat pro větší tisky (protože, co si budeme povídat, při online publikování na původním rozlišení od určité hodnoty zase tak moc nesejde) a nebo prostor pro ořez, což se zrovna ve wildlife žánru může hodit.


Mladá sněhule severní se dožaduje krmení od rodičů (Fujifilm X-T5 + XF150-600mmF5.6-8 R LM OIS WR at 600 mm, f/8, 1/250 s, ISO 1600)

Je tu ale ještě jedno úskalí, které vysoké rozlišení přináší. Jmenuje se difrakce a jedná se o fyzikální jev, který způsobuje pokles ostrosti při větším zaclonění. Čím vyšší je hustota pixelů snímače, tím nižší je clonové číslo, při kterém se difrakce už projeví. U APS-C snímače se 40 megapixely se může vliv difrakce objevit už od clony 6.3. Není to pochopitelně binární veličina – ostrost za touto hranicí tedy nezmizí, ale může začít zvolna klesat. Efekt difrakce nelze odstranit, ale do jisté míry jej můžete korigovat softwarově, například silnějším základním doostřením fotografie nebo využitím specializovaných nástrojů. Takový nabízí například Capture One (nástroj Lens Correction, volba Diffraction Correction) nebo zvláště v případě fotografií s vyšším šumem mnohem účinnější DxO PureRAW (volba Lens Softness) či DxO PhotoLab Elite (nástroj Lens Sharpness). Jakkoliv může výše zmíněný limit znít trochu znepokojivě s ohledem na to, že teleobjektiv XF150-600mm má na dlouhém konci světelnost f/8, přiložené fotografie vás snad přesvědčí, že v praxi jde s X-T5 o perfektně funkční kombinaci.

Zbývá se tedy ještě vypořádat s otázkou šumu. V tomto směru byly fotoaparáty od Fujifilmu vždycky povedené a X-T5 není výjimka. Nepíšu technické recenze a neprovádím laboratorní měření, ale rok s tímto fotoaparátem fotím v terénu a subjektivně hodnotím výsledky obdobně jako u X-T4: nebojím se používat celý rozsah ISO až po 12800. Vždy k tomu dodávám, že trochu jiný výsledek dostanete, pokud fotíte skoro za tmy něco, co pořádně nevidíte ani okem, a jiný, pokud je zvyšování ISO cestou k dosažení rychlých časů závěrky za slabšího denního světla, takže záleží na konkrétní situaci, ale zkrátka nemám pocit, že bych si s X-T5 nějak pohoršil.


Na vyfocení veverky proměnlivé v stínu pralesních stromů jsem potřeboval ISO 8000 – fotografie byla upravena jen pomocí nástrojů Capture One (Fujifilm X-T5 + XF150-600mm F5.6-8 R LM OIS WR at 340 mm, f/8, 1/250 s, ISO 8000)

I se šumem lze pochopitelně efektivně bojovat v postprodukci. S nástroji jako DeepPrime XD v již zmíněných DxO PureRAW a PhotoLab, Denoise v Adobe Lightroom, nebo Topaz DeNoise AI/Photo AI je často šum podstatně menším problémem než býval. Sám upravuji převážně pouze v Capture One, ale občas pro některé vybrané fotografie, často pořízené za extrémních podmínek, používám DxO PhotoLab jako preprocesor, který mi vygeneruje šumu-prosté DNG.


Kvesal chocholatý – výřez z fotografie pouze se základními úpravami tonality v Capture One (Fujifilm X-T5 + XF150-600mmF5.6-8 R LM OIS WR + 1.4x at 756 mm, f/11, 1/170 s, ISO 12800)


Tatáž fotografie s odstraněním šumu a doostřením v DxO PhotoLab a následnou úpravou do obdobné tonality v Capture One. Osobně bych v tisku neměl problém ani s mírou šumu původní fotografie, ale pokud jste spíše příznivcem jeho potlačení, moderní softwarové nástroje podstatně rozšiřují možnosti úprav.

Mozek (a rychlost)

Nazval-li jsem snímač srdcem fotoaparátu, pak jeho mozkem je procesor X-Processor 5. Je zodpovědný za spoustu věcí, ale z pohledu mého žánru je tou nejpodstatnější ostření s detekcí objektů. Už loni jsem si ve svém článku o X-H2S tuto funkci pochvaloval a po roce používání X-T5 jsem z ní ještě nadšenější. Paradoxně ji nevnímám tolik ve spojitosti například se sledováním ptáků v letu, ale hlavně jako obrovské usnadnění focení z hlediska kompozice. S automatickou detekcí totiž odpadá přesouvání ostřícího bodu sem a tam podle toho, kam se zrovna zvíře otočí, nebo ostření středovým bodem s následným překomponováním, která se nemá rádo s kontinuálním ostřením. Obrovsky jsem to ocenil třeba při focení vodních ptáků. Například pisily čáponohé při hledání potravy brouzdají mělkou vodou a nestále mění směr pohybu. Mně ovšem stačilo jen namáčknout ostření s detekcí ptáků v režimu ostření AF-C a v klidu jsem si mohl komponovat jak jsem chtěl.


Detekce ptáků mi u pisil čáponohých fungovala na výbornou a prakticky eliminovala neostré fotky (Fujifilm X-T5 + XF150-600mmF5.6-8 R LM OIS WR at 539 mm, f/8, 1/2000 s, ISO 800)

Odpad byl při této technice za daných podmínek minimální – promazávání se stalo pracnějším a bolestnějším, protože téměř nic nebylo neostré. Samozřejmě to neplatí vždy: v horších světelných podmínkách nebo u rychlého pohybu není ani detekce stoprocentní. Záleží také na konkrétním zvířeti a vzdálenosti, v jaké od něj jste. Na větší dálku nebo u zvířat s méně výraznýma očima se může detekce chytit jiné části těla. I zblízka může vzniknout problém, protože na rozdíl od lidských tváří nelze u zvířat zvolit konkrétní oko a pokud si při malé hloubce ostrosti algoritmus vybere to nesprávné, může fotka špatně dopadnout. V hledáčku je nicméně dobře vidět, když výběr přeblikává například mezi očima a celou hlavou, a tehdy může být na místě detekci raději vypnout a zvolit tradiční metodu ostření. Hodí se to také proto, že někdy detekce „vidí“ zvíře i tam, kde není – například listy v protisvětle mohou připomínat siluetu ptačího těla. Rozhodně doporučuji vyhradit na vypnutí detekce některé fyzické tlačítko (já jsem si vybral to přední mezi objektivem a gripem).

Na moha ukázkových fotografiích v tomto článku jsou ptáci a u nich mám s AI detekcí nejlepší zkušenost (stejný režim mimochodem odvádí velice slušnou práci také u hmyzu, obojživelníků a plazů). Savců jsem loni tolik nefotil, ale řekl bych, že třeba u sobů algoritmus mnohem častěji vybral celé zvíře a nikoliv už jeho hlavu nebo dokonce oko. Ani mě to úplně nepřekvapuje, protože morfologie těl různých druhů savců mi přijde mnohem komplexnější než u ptáků. Zároveň musím ale dodat, že zrovna soby jsem fotil s firmwarem 2.02, který nebyl v tomto směru nejpovedenější – následná verze 2.03 detekci a přesnost ostření právě u zvířat opravovala (tímto vám také jednoznačně doporučuji tento update instalovat, pokud jste tak ještě neučinili).


Pisík americký (Fujifilm X-T5 + XF150-600mmF5.6-8 R LM OIS WR at 600 mm, f/8, 1/250 s, ISO 125)

Na tomto místě stojí za to se krátce podívat na srovnání s X-H2S. Jde spíš o subjektivní dojmy, nefotil jsem s oběma fotoaparáty najednou stejný motiv na jednom místě, ale zažil jsem velmi podobné situace, abych mohl srovnávat. Konkrétně šlo například o focení kolibříků, které mi dovoluje docela dobře porovnat chování automatického ostření. V tomto virtuálním souboji musím prohlásit za vítěze X-H2S – s jeho ostřením jsem byl schopen rychleji a s větší jistotou zachytit kolibříky v těch krátkých momentech, kdy na zlomek vteřiny levitují na jednom místě. Klíčem k tomuto úspěchu je prakticky určitě snímač, který poskytuje obraz násobně rychleji – především díky pokročilejší konstrukci, ale samozřejmě pomáhá i nižší rozlišení.


Focení kolibříků žádá rychlou reakci od vás i fotoaparátu. Kolibřík Eugenes spectabilis (Fujifilm X-T5 + XF150-600mm F5.6-8 R LM OIS WR at 436 mm, f/8, 1/250 s, ISO 1250)

Relativně pomalejší čtení obrazu ze snímače u X-T5 má také další, někdy trochu nečekané důsledky. Takzvaný rolling-shutter effect se nejčastěji zmiňuje v souvislosti s videem, ale v některých případech způsobit problém i při focení. Jedná se o jev, jehož příčinou je fakt, že se obraz z většiny současných snímačů čte po jednotlivých řádcích a rychlé děje tak mohou vytvořit různá zkreslení či artefakty. Lehce netradiční ukázkou budiž následující fotografie:


Ukázka rolling-shutter efektu Volavka stříbřitá (Fujifilm X-T5 + XF150-600mmF5.6-8 R LM OIS WR at 328 mm, f/8, 1/2000 s, ISO 200)

Postřehli jste, co je na ní zvláštního? Ano, volavka má zobák zavřený, ale v odrazu je otevřený. Nejde o žádnou magii – pohyb zobáku při lapení kořisti byl prostě tak rychlý, že se vešel do časového úseku mezi načítáním horních a spodních řádků snímače. Použití mechanické závěrky by riziko vzniku problému pravděpodobně snížilo, ale potíž nastane, chcete-li použít režim Předsnímek. To je vynikající funkce, která dovoluje fotit do vyrovnávací paměti fotoaparátu už při namáčknutí spouště. Když pak tlačítko domáčknete, všechny fotografie se z paměti uloží na kartu, a vy získáte záznam času před finálním okamžikem. A jak už asi víte (nebo tušíte), tuto funkci lze používat pouze s elektronickou závěrkou. Přesně tak vznikla i předchozí fotografie, kdy jsem se snažil zachytit akční momenty z lovu, na což je Předsnímek jako dělaný.

Tím se dostávám k dalšímu parametru, kterým je rychlost sériového snímání. Osobně jsem možná trochu výjimkou mezi wildlife fotografy, protože jej obvykle skoro nepoužívám. Výjimkou je ovšem právě Předsnímek, pomocí kterého se skvěle zachycují akční okamžiky jsou jsou různé přílety ptáků, sběr potravy, konflikty mezi jedinci a podobně. X-T5 se svým velkým rozlišením zvládá v plném rozlišení s elektronickou závěrkou „jenom“ 13 snímků za vteřinu, což je překvapivě na mnoho situací v přírodě málo (jen pro úplnost, na kartě pak obvykle najdete 18 snímků, tedy zhruba 1,3 vteřiny děje). Pokud potřebujete zrychlit, můžete jít až na 20 snímků za vteřinu, ovšem za cenu ořezu faktorem 1,29. Výsledkem jsou 24megapixelové fotografie, což je zhruba srovnatelné s X-H2S a jeho 26 megapixely. Takto zaznamená X-T5 cca 22 snímků, čili časový úsek lehce přesahující jednu vteřinu. To už je o něco lepší, ale pokud fotíte akční děje často, zaměřte svou pozornost určitě na X-H2S – jejím 40 snímkům za vteřinu bez ořezu a ještě k tomu s mizivým rizikem vzniku rolling-shutter efektu díky rychlému skládanému snímači nemůže X-T5 konkurovat.


Ukázka funkce Předsnímek s 20 snímky za vteřinu (celá série měla ještě o dvě fotografie více, ale ty jsem pro lepší složení mozaiky vynechal)

Ostatní postřehy a shrnutí

Z čistě praktických postřehů bych doplnil, že mé starší 32 GB karty se plní tak nějak rychleji. Jestli počítáte na straně negativ přechodu na fotoaparát z řady X-H nutnost zakoupit kartu CFExpress, pak u X-T5 zvažte, jestli nebudete náhodou potřebovat větší SD. Záleží samozřejmě i na tom, jak fotíte – osobně to pociťuji jen u funkce Předsnímek, ale pokud sériové snímání používáte častěji, poskytne vyšší kapacita rozhodně větší jistotu a komfort. Já jsem přešel na 2× 128 GB u hlavních karet a ze starších 32GB se staly záložní.

Po roce focení s X-T5 mohu říct, že mě nezklamala. Je ztělesněním všeho, co mám u řady X-T z minulosti rád, i toho co jsem si přál. Nějaký budoucí model nejspíš přinese další funkce, které shledám užitečnými, a o kterých ještě ani nevím, že by se mi mohly hodit, ale momentálně mohu říct, že je to skvělý fotoaparát. Po přechodu z 26 megapixelů u X-T4 člověk sice zjistí, že nový snímač opravdu nic neodpouští a drobné chybičky jsou najednou podstatně viditelnější, ale vysoké rozlišení je pro mě osobně docela návykové, a i když jsem zpočátku váhal, jestli je to dobrý krok, teď už nepochybuji.

Kdyby řada X-H zůstala jen alternativním pojetím stejně vybaveného fotoaparátu, určitě by mi nepřišlo na mysl uvažovat o změně. Do jisté míry to platí u X-T5 a X-H2 – mezi nimi vybírejte klidně srdcem nebo podle konkrétních parametrů (potřebujete 8K video? máte raději otočný displej? vadí vám CFExpress karta? chcete menší tělo? atd.). Musím ale přiznat, že v současnosti jako opravdovou vlajkovou loď (alespoň v mém žánru) vnímám X-H2S – pokud hledáte skvělý výkon a maximální rychlost a nevadí vám vyšší cena, jděte do ní. Ostatně, i z 24 nebo 26 megapixelů jsem roky tiskl vynikající fotografie. Jestli vás to ovšem víc táhne k X-T5, nebojte se – chybu určitě neuděláte.

Rychlé přepínání na akční focení je skvělá věc, jen ho nesmíte zapomenout zase vypnout, když se vrátíte ke klidnějším motivům, jako byli tito stehlíci – proto to vysoké ISO 🙂 (Fujifilm X-T5 + XF150-600mmF5.6-8 R LM OIS WR at 600 mm, f/8, 1/2000 s, ISO 10000)

 

Blog

NEWSLETTER

NEPROMEŠKEJTE ŽÁDNOU NOVINKU

Zadáním emailu potvrzujete souhlas s použitím údajů pro marketingové účely