Blog
Tipy a triky

Autor: Stanislav Petera

Vyprávění příběhů skrze fotografii

Zpět na články
Sdílej tento článek

Focení se věnuje už více než patnáct let. Dnes je Stanislav Petera známý monumentálními produkcemi, skrze které otevírá dialog o různých formách konfliktu a překonávání překážek. V jeho snímcích často ožívají velkolepé příběhy, odkazující na díla, na kterých Standa vyrůstal. Ať už se jedná o významné historické milníky nebo objevování nových světů, ve fotografiích je zřejmá také všudypřítomná vrstva duchovna.

Kdybyste se ocitli na place během Standova focení, budete si připadat spíš jako součást velké filmové produkce. Tomu odpovídá i podrobná příprava a rešerše daného tématu. Standovým fotkám často předchází týdny až měsíce práce, během kterých pečlivě zkoumá detaily příběhu, který chce vyprávět, vydává se na výjimečné lokace a potkává se s lidmi, kteří mu pomáhají dostat se do hloubky.

„Focení je pro mě forma vyprávění příběhů. Stavím světy, do kterých beru ostatní lidi, a ukazuju jim, jak vidím svět.“

Než se jeho práce vyprofilovala do dnešní podoby, prošel si Standa mnoha různými styly. Fotil reklamu, akty i módu, nakonec se ale našel v dobrodružných a mystických příbězích. Dle jeho slov je nalezení vlastního stylu a hlasu ve fotografii jedna z nejtěžších, ale také nejpodstatnějších částí na cestě k úspěchu. Dalším důležitým krokem je nepřestávat. „Neexistuje talent, neexistuje štěstí – jenom vytrvalost,“ jak sám zmiňuje i ve videu.

Koncem minulého roku si Standa vyzkoušel na několik projektů středoformát GFX 100s a nakonec u něj zůstal. Kromě vysokého rozlišení a dynamického rozsahu totiž pro svou práci potřebuje především kvalitní stroj, na kterých se může spolehnout i v divočejších podmínkách, jako je třeba sníh nebo rovnou déšť. K tělu si pořídil stabilizované zoom objektivy GF 45-100mm a GF 100-200mm. Vlastní také pár pevných skel pro situace, kdy je třeba fotit v horších světelných podmínkách.

Blog

NEWSLETTER

NEPROMEŠKEJTE ŽÁDNOU NOVINKU

Zadáním emailu potvrzujete souhlas s použitím údajů pro marketingové účely