Jak si vybrat z široké nabídky objektivů ten nejlepší právě pro vás? Systém GFX nabízí širokou škálu ohnisek, z nichž každé si nese své výhody i nevýhody. Fujifilm X-Photographer Lukáš Dvořák si jich při své práci portrétního a módního fotografa vyzkoušel již několik a svými slovy pro vás popisuje svou zkušenost.
Tento objektiv jsem si zcela zamiloval a je to nyní můj hlavní objektiv, který používám ve většině případů. Nikdy mně moc nesedělo ohnisko 50mm (kinofilm), hodně jsem fotíval na 85mm (kinofilm), ale postupem času člověka těch 85mm omrzí, protože máte pocit, že vaše fotka je jakýmsi způsobem uzavřená. Tento objektiv má ekvivalent na kinofilmu 63mm a to je naprosto geniální! Není to ani zkreslující padesátka, ani uzavřená pětaosmdesátka, je to přesně něco mezi. Toto ohnisko je velmi univerzální, protože s ním můžete fotit jak celé postavy, tak i portrét s ořezem. Samozřejmě, pokud půjdete hodně blízko k obličeji, tak už se začne projevovat malé zkreslení, přeci jen to stále není dlouhé sklo. Z technického hlediska je tento objektiv nejlepší, který jsem kdy vlastnil. Je to technologický skvost. Objektiv nemá žádné nevýhody, nenašel jsem ani jednu. Je ostrý jak břitva, a přesto si zachovává krásný charakter, který je lehce retro. Na své parametry to není technický objektiv, opravdu zachovává na fotkách takovou hezkou vřelost. Abych to shrnul, Fujifilm GF 80mm je must have pro všechny vlastníky GFX systému.
120mm na středním formátu je v posledních letech standardní portrétní ohnisko. Myslím, že všichni výrobci středoformátů dělají 120mm rovnou v makru. A právě díky makru je tento objektiv mým druhým nejpoužívanějším. S ekvivalentem 95mm na kinofilmu je to dostatečně dlouhé sklo pro portrét, díky makru se navíc můžu dostat až do výřezu obličeje. Při focení portrétů se tedy nemusím ničím omezovat a mohu jít jak blízko chci. Toho při mé práci hodně využívám. 120mm objektivy se vždycky pyšnily vysokou ostrostí a GF 120mm není výjimkou. Objektiv je ostrý od základní clony. Jen si musíte pak dávat pozor v makro režimu, kde clona 4.0 začne být hodně nízká a zaostříte s ní pouze řasy. Objektiv využívám třemi způsoby. První je focení půlky postavy v prostředí, kde je hodně místa. 120mm dokáže člověka pěkně vyjmout z prostředí a tím, že je to už delší sklo, tak to dává fotkám s půlkou postavy nebo i klidně celé postavy, zajímavý charakter. Pak sklo používám pokaždé na portrét. A třetí použití je právě ten makro portrét, kdy si říznu určitou část obličeje. Pro všechny, kdo fotí portréty, tak je tento objektiv opět must have!
(Nikdy jsem nezkoušel GF 110mm F/2.0, který je prý také super. Pro mě to nebyla volba, protože se s ním nelze dostat na úplný crop obličeje)
Třetím mým nejoblíbenějším objektivem od Fujifilmu je nečekaně 30mm, což je ekvivalent 24mm na kinofilmu. Proč právě takové ohnisko? Když ve většině případů používáte spíše delší skla, tak si občas chcete odskočit a použít nějaké široké sklo. Objektivy Fujifilm GF63mm a 45mm jsou fajn, ale nemají takové zkreslení reality, aby se s nimi dalo vytvořit něco hodně originálního. 30mm je ohnisko, které už dost zkresluje, a musím říct, že pokud s ním fotíte lidi, tak je to dost těžké! Musíte si totiž dávat pozor na deformaci obličeje a těla zároveň. Je dobré si na focení vzít modelku, která to široké ohnisko fakt ustojí. Když se to pak povede, tak je to skvělý! Je ideální si hrát s perspektivou a kompozicí. Je to velmi zábavný objektiv!
Po přepočtu padesátka nesmí chybět v žádné výbavě. Je to prostě základní objektiv, který člověk musí mít, protože se vždycky dostane do situace, kdy ho potřebuje. Fotografové, kteří rádi fotí lidi, ho určitě využijí v interiéru, kde je méně místa a ostatní objektivy už jsou pak širší a vše doformují. Objektiv je také malý a lehký, takže se hodí pro cestovaní. Osobně ho využívám na fotku ve studiu nebo když chci do fotky dostat více pozadí. Pro hodně lidí, kteří mají rádi oční perspektivu bude tento objektiv každodenní chleba. Myslím si, že dost univerzální jak do prostoru tak na portrét. Je velkou výhodou je samozřejmě i cena.
40mm v ekvivalentu na kinofilm je opět velmi zajímavé ohnisko. Používám na takové specifické pohledy lidi sedících na zemi, kde si hraju s kompozicí nohou nebo pak na portrét kde chci zvýraznit ruce nebo nějakou část stylingu. 35mm je už o poznání širší a těch 40mm je opravdu zajímavé. Je to spíš kreativní objektiv než univerzální, ale dokážu si představit, že je ideální i na street foto nebo cestovaní. Jeho velkou výhodou je cena a také velikost, je to totiž nejmenší a nejlehčí objektiv, který pro GFX systém existuje. Používám ho jen občas, ale je dobré ho mít, protože je to širokoúhlý objektiv s menší mírou deformace obrazu.